УКРАЇНА
ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ СМІЛЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
20700 м. Сміла вул.Перемоги, 18
тел. 4-25-75 mksmila@ukr.net
Від 05.03.2013 №111
Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів
Методичний кабінет відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради надсилає методичні рекомендації Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників щодо проведення фізкультхвилинок у початковій школі (лист ЧОІПОПП від 26.02.2013 №82/01-17).
Просимо ознайомити вчителів початкових класів з цим документом, організувати у закладі активний руховий режим молодших школярів.
Завідувач методичного кабінету В.Б. Руденко
Сигида 44365
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
вул. Бидгощська, 38/1, м.Черкаси, 18003, тел./факс 64-21-78
web: http://oipopp.ed-sp.net , e-mail: oipopp@ukr.net, код ЄДРПОУ 02139133
|
26.02.2013 № 82/01-17 На № __________ від______
Начальнику управління освіти департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, начальникам відділів освіти райдержадміністрацій, міськвиконкомів,
завідуючим районними, міськими методичними кабінетами
Методичні рекомендації щодо проведення фізкультхвилинок
у початковій школі
Основним завданням школи в сучасний період є збереження та зміцнення стану здоров’я школярів. Набуває актуальності проблема організації активного рухового режиму учнів початкових класів, адже потреба дитини в рухах зумовлена біологічними законами її розвитку. Впродовж шкільного навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність, адже більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження.
Тривале сидіння за партою вимагає постійного напруження м’язів спини, шиї, ніг, що призводить їх до застою крові у ногах, ділянках тазу та живота, тобто до загальної втоми. Тому погіршується постачання крові у головний мозок, що негативно впливає на життєдіяльність нервових клітин. У цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м’язи, з’являється перекіс тулуба, учень лягає грудьми на парту або підставляє руки під підборіддя, що призводить до викривлення хребта.
Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми, першими ознаками якої є неуважність, збільшення кількості помилок під час виконання завдань, ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови та ін.).
У дітей спостерігається зниження працездатності, прояв негативних емоцій і, навіть, агресії, погіршується самопочуття, зокрема, є скарги на головний біль. Тому при виявленні у дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви (фізкультхвилинки), під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи.
Фізіологи стверджують, що активне сприймання у молодших школярів на уроці триває 15-20 хвилин. Під час читання, письма, лічби збуджуються певні ділянки кори головного мозку. Якщо такі збудження тривалі та одноманітні, то у цих ділянках мозку виникає захисне гальмування, що призводить до послаблення уваги дітей. Фізичні вправи викликають збудження в інших ділянках кори головного мозку. Це сприяє короткочасному відпочинку ділянок, подразнення яких відбувалося протягом навчального процесу. Тому після активного відпочинку увага школярів підвищується.
Саме тому слід впроваджувати на кожному уроці фізкультхвилинки. Вони знімають втому, напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців, нормалізують увагу, відновлюють сили, викликають відчуття бадьорості, поліпшують настрій, підвищують працездатність. Під впливом м’язової діяльності прискорюються кровообіг та кровопостачання, поглиблюється дихання, кора головного мозку дістає заряд енергії для подальшої розумової діяльності.
Згідно з вимогами Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008–01) фізкультхвилинка має проводитись на п’ятнадцятій хвилині кожного уроку. Вона може складається з динамічних, дихальних вправ, вправ для збереження зору, пальчикової гімнастики тощо.
Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки - на 10-ій і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються, можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).
Частота фізкультхвилинок, які впроваджуються на уроках, залежить від місця уроку в розкладі, змісту та складності. Доцільно збільшувати їх кількість на початку та в кінці тижня, семестру. Вони повинні бути не лише рухливими, а й цікавими і різноманітними за направленням та змістом.
Нагадуємо, що фізкультхвилинка є обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків ритміки, фізичного виховання).
Фізкультхвилинки розв’язують такі завдання:
- повернення втомленому учневі працездатності та уваги;
- позбавлення м’язового та розумового напруження;
- попередження порушення постави.
Основні вимоги до організації та проведення фізкультхвилинок:
- вправи повинні бути добре відомими дітям, простими за структурою, цікавими за змістом, зручними для виконання на обмеженій площі;
- комплекс обов’язково повинен містити вправи, що впливають на великі групи м’язів та сприяють поліпшенню діяльності всіх органів;
- під час виконання вправ потрібно організувати провітрювання класної кімнати.
Позитивні емоції, які отримують учні під час виконання фізкультхвилинок, сприяють регуляції діяльності всіх внутрішніх органів, підвищенню тонусу кори головного мозку, спонукають дитину до активної розумової діяльності.
Фізкультхвилинки включають 3-4 вправи, які виконуються 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізкультхвилинки 2-3 хвилини. Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.
Фізичні вправи у супроводі віршиків, лічилок, скоромовок, дитячих пісеньок діти завжди виконують із задоволенням. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними при проведенні фізкультхвилинок, які супроводжуються віршованими текстами, текст має промовляти учитель, а діти виконують вправи.
Під час проведення фізкультхвилинок варто здійснювати кінезіологічну профілактику окремих соматичних захворювань у дітей з метою активізації роботи м’язів ока, регуляції дихання, розвитку слуху.
Фізкультхвилинки умовно можна поділяються на такі групи:
- фізкультурні вправи;
- імітативні руханки;
- музично-танцювальні паузи;
- ігрові хвилинки;
- валеологічні паузи;
- пальчикова гімнастика;
- вправи для попередження сколіозу;
- вправи для відпочинку очей.
Фізкультурні вправи можуть виконуватися самостійно чи поєднуватися з руханкою, яка безпосередньо називає той вид вправи, яку виконують учні.
Імітативні руханки не лише забезпечують виконання фізичних вправ, але й активізують образне мислення дітей, наприклад порухатися як ведмідь, заєць, кіт тощо. Такі вправи можуть перетворити фізкультпаузу на цікаву гру з елементами творчості.
Під час музичних пауз можна використовувати народні та авторські пісеньки з улюблених мультфільмів дітей, а також танцювальні мелодії із чітко вираженою руховою основою.
Ігрові хвилинки, які добираються до уроку, повинні бути різноманітними за своїм складом. Взагалі це мають бути будь-які паузи на уроці з ігровою, виховною, розвивальною функціями.
Комплекс вправ для фізкультпауз повинен бути різноманітним і складатися із вправ на зразок «потягування», що сприяють випрямленню хребта, глибокому диханню, підвищують тонус м’язів-розгиначів тулуба, а також вправ для м’язів ніг і тулуба. Вправи для рук корисно поєднувати з іншими вправами, які мають дещо знижувати фізичне навантаження та сприяти активації мислення внаслідок поліпшення координації рухів.
Фізкультхвилинки та паузи є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості. Завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.
Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми домашніх завдань. У групі подовженого дня фізкультхвилинки організовує вихователь, а вдома – батьки чи дитина самостійно.
Ректор Н.М. Чепурна
Добровольська, Чорновіл 64 05 90
|