Систематичний контроль за
якістю виконання письмових робіт — важливий стимул розвитку грамотності і
писемного мовлення учнів. Усі записи в учнівських зошитах (виправлення
помилок, підкреслення, зразки письма, оцінка) треба робити чітко, й
охайно червоним чорнилом або пастою. Пропуски помилок, неохайне
виправлення, недбало написані зразки букв, цифр, слів перешкоджають
розвитку грамотності учнів.
У 1—4-х класах кожна учнівська робота з української (російської) та іноземної мов, математики перевіряється й оцінюється.
Щомісяця оцінка за ведення зошита виставляється в окрему графу класного журналу та в зошиті з поміткою «За ведення зошита».
Усі
контрольні письмові роботи: диктанти, перекази, твори, а також,
самостійні, творчі роботи, - слід перевіряти до наступного уроку. Оцінки
вчитель зобов’язаний поставити в зошити, щоденники (в 3 (2)—4 (3) -х
класах) та в класний журнал.
Перевірку слід завершити роботою над помилками (колективною чи самостійною).
Письмова
робота над помилками, зробленими в контрольних роботах, проводиться в
зошитах для контрольних робіт після їх перевірки, а продовжується
закріпленням орфограм на наступних уроках у робочих зошитах.
Кожний вид помилок як з мови, так із математики, вимагає від учителя певного прийому виправлення.
Каліграфічно
неправильно написану,букву або цифру вчитель підкреслює і на полях або в
окремому рядку наводить зразок правильного її написання.
Для
шестирічних і семирічних першокласників під час формування графічних
навичок варто не тільки підкреслювати неправильну форму букв, а й
обов’язково підправляти їх, показуючи цим, де саме дитина припускається
помилки, неправильність нахилу показувати похилою, лінією поряд з
буквою, яку написала дитина неправильно.
На полях учитель
позначає помилку відповідним умовним значкам: (/) — орфографічна, (Г) —
граматична, (V) — пунктуаційна, (М) — мовна. Стилістичні і лексичні
помилка підкреслюються в тексті хвилястою лінією. Учнів слід привчати до
розуміння позначення (без уживання термінів), зроблених учителем у
зошитах.
До виправлення помилок у письмових роботах учнів
учитель має підходити диференційовано: у зошитах сильніших учнів ставити
помітку на полі в рядку, в якому допущена помилка; середніх — можна
підкреслити слово з помилкою, а саме виправлення пропонується зробити
дітям самостійно. Виправляти повністю записи необхідно в зошитах,
слабких учнів. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує
повторного їх перегляду.
Помічену в обчисленнях (математика)
помилку вчитель тільки підкреслює, а учень повинен правильно обчислити й
виправити її. У зошитах дітей, які самостійно не можуть виправити
неправильний результат обчислення, учитель може закреслити і зверху
написати правильний. Виправляти цифри по написаному не дозволяється
Якщо
школяр помилився в обчисленнях над час розв'язування складної задачі в
першій дії, необхідно запропонувати, щоб правильно розв'язав усю задачу і
заново переписав її.
Якщо задача розв’язана правильно, але не
чітко (невдало сформульовано одне-два запитання чи пояснення), варто
підкреслити цей текст і запропонувати учневі правильно його сформулювати
і записати.
Ведення щоденників рекомендується розпочинати в 2-му або в 3-му класі – залежно від готовності учнів.