Методичні рекомендації учителям початкових класів по складанню поурочного плану
Коли копаєш криницю, роботу починаєш не з глибокого дна: спочатку широко розкидаєш поверхневий шар, відкидаєш землю, лопата за лопатою, не знаючи, що там нижче, скільки переплутаного коріння, які перешкоди і нестачі, скільки обтяжливих, закопаних іншими і тобою, забутих каменів та різних твердих предметів. Януш Корчак
План уроку — це початок творчого пошуку, засіб ефективності уроку,
реалізація задуму вчителя, ґрунт натхнення і талановитої імпровізації. В
ньому відображається тема уроку, клас, в якому він проводиться, мета
уроку з конкретизацією його дидактичних завдань, короткий зміст
матеріалу, який вивчається на уроці, визначаються форми організації
навчально-пізнавальної діяльності учнів, методи, засоби навчання,
система завдань, в процесі виконання яких здійснюватиметься актуалізація
раніше засвоєних знань і способів діяльності, формування нових наукових
понять і способів діяльності та їх використання в різних ситуаціях
навчання, контроль і корекція навчальної діяльності учнів в їх
поступальному русі від незнання до знання, від невміння до вміння
здійснювати необхідні практичні пізнавальні дії в процесі реалізації
завдань уроку.
Конспект уроку складається в довільній формі.
Конспект – це творчість учителя, це його професійний почерк. Все
частіше учителі висловлюють бажання користуватися «готовими» поурочними
планами-конспектами. Постійне використання чужих методичних розробок
уроків небезпечне тим, що воно паралізує творчість учителя навіть тоді,
коли педагог володіє такою можливістю.
Позитивним явищем є прагнення вчителя самостійно розробляти проекти (поурочні плани) своїх уроків. Вимога
самостійності є категоричною, тому що ніякі готові розробки не
враховують можливості конкретного учителя й навчальні можливості
конкретних дітей. Ця вимога не орієнтує учителя на відмову від
читання методичних розробок: читати такі посібники корисно, запозичити
певну інформацію з них можна, але лише за умови, коли вчитель пам’ятає,
що автор сценарію, режисер-постановник і виконавець уроку – він,
навчальні можливості дітей знає тільки він, і тому тільки він відповідає
за успіх або провал будь-якого уроку, а не автор методичних розробок.
В плані уроку уточнюється його структура, визначається орієнтовна міра
часу на різні види роботи, передбачаються заходи перевірки успішності
навчання школярів.
Готуючись до планування уроку, вчитель також
проводить аналіз матеріалу з точки зору труднощів, які він може
викликати в учнів. При цьому вчитель прогнозує можливі помилки учнів у
ході наступної роботи з цим матеріалом, намічає необхідну послідовність
дій щодо їх подолання.
Враховуючи конкретні завдання і зміст
уроку, важливі психолого-педагогічні фактори, вчитель визначає структуру
уроку та відповідні прийоми і форми роботи.
Не слід
перевантажувати урок різними формами роботи, оскільки вони, так само як і
одноманітні вправи, спричиняють швидку стомлюваність учнів. Вчитель
повинен прагнути розвивати активну розумову діяльність учнів, їх
фантазію, кмітливість. Проте не слід забувати, що творчі завдання
потребують старанної підготовки, точного відбору та дозування матеріалу,
чіткої його організації. розробки прийомів стимуляції та активізації
учнів.
Завданням вчителя є створення природних переходів від
однієї частини уроку до іншої і від одного виду вправ до іншого. Роль
таких «місточків» можуть виконувати бесіди з учнями, що переключає їх на
інше завдання, коротке дотепне оповідання, ілюстрація, етикетний діалог
тощо. Отже, кожний з етапів уроку має свій «організаційний момент», що
готує даний етап. Його функція – орієнтування учнів на наступну роботу,
мотивація їхньої діяльності, повідомлення про те, чим будуть займатися
учні та що для цього слід зробити. Важливо також націлити учнів на
результат їх діяльності, якого вони повинні досягти в кінці уроку чи
певного етапу.
Потім учитель розподіляє час у хвилинах на кожну
частину уроку. Без урахування умов навчання важко навести
співвідношення між різними етапами уроку. Воно не є стабільним.
Нарешті вчитель продумує та готує наочні посібники, роздатковий
матеріал, підбирає технічні засоби навчання та складає план-конспект
уроку.
План-конспект уроку може бути коротким і розгорнутим.
Старанно розроблений конспект уроку сприяє чіткому проведенню цього
уроку. На початку конспекту вказується дата проведення уроку, його
порядковий номер, група/клас учнів, тема, цілі, а потім послідовно
викладається хід уроку у вигляді сценарію: спочатку вступна частина,
потім основна та заключна частини.
Шановні колеги! До
вищесказаного рекомендую також прочитати на сторінці 344 підручника
«Дидактика початкової школи» О.Я.Савченко, (Київ, Грамота, 2012р) п.7.3
«Алгоритм підготовки вчителя до проведення уроку». Однак, слід
пам’ятати про те, що успіх уроку залежить не тільки від старанної
підготовки до нього вчителя, але й від підготовки самих учнів до роботи
на уроці, від того психологічного настрою, з яким вони приходять на
урок. Актуальне питання: чи потрібно учителю писати конспект уроку? Юридична консультація освітнього порталу відповідає:
Одним із завдань системи шкільного контролю є вивчення рівня підготовки
вчителів, їх майстерності, а також аналізу їх діяльності і прийняття
потрібних заходів. Для цього використовуються попередній контроль, що
включає в себе перегляд планів, матеріалів, підготовлених для проведення
уроку, проводяться бесіди про методи і форми пояснення, закріплення,
прийоми самостійної роботи. Педагогічні працівники закладу мають
право самостійно обирати форми, методи, способи навчальної роботи, не
шкідливі для здоров'я учнів, що передбачено "Положенням про
загальноосвітній навчальний заклад".
Відповідно до "Інструкції з
ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах I -
III ступенів": «На основі календарних планів вчителі розробляють
поурочні плани, структура і форма яких визначається ними самостійно».
Заступник директора з навчально-виховної роботи відповідно до своїх
посадових обов’язків (Посадова інструкція заступника директора з
навчально-виховної роботи) керує складанням тематичних планів учителів,
затверджує їх, систематично контролює складання поурочних планів і дає
вказівки про якість цих планів, учить планувати навчальний процес. Тобто
вимога відповідальної особи щодо перевірки поурочних планів є цілком
правомірна, з іншого боку прямого обов`язку перевіряти ці плани у
законодавстві не закріплено. Плани роботи класних керівників,
вихователів, бібліотекарів, методичних об'єднань, гуртків, спортивних
секцій тощо складаються на період, визначений педагогічним колективом, в
довільній формі і узгоджується з заступником директора з
навчально-виховної роботи.
Планування роботи у
загальноосвітньому навчальному закладі не виключають право керівників
педагогічного колективу на творчість, різноваріантність у виборі форм і
структури планів. Вони повинні бути стислими, конкретними, лаконічними,
передбачати заходи, які обов'язково мають бути виконаними і які можна
контролювати. Отже, поурочний план є обов'язковим документом, без
наявності якого керівництво школи має право не допустити вчителя до
проведення уроку. Поурочний план за формою може бути довільним, але має
відбивати мету уроку, його структуру, методи, організаційні форми і
засоби, які використовуватимуться на уроці, необхідний навчальний
матеріал, педагогічні програмні засоби, домашнє завдання.
Стосовно того чи мають право працівники відділу освіти брати на
перевірку Ваші поурочні плани, то вони вправі ознайомлюватись з усією
документацією, що стосується навчального процесу при перевірці
навчального закладу, так як відповідно до ЗУ "Про освіту" від
23.05.1991р. Міністерство освіти України є центральним органом державної
виконавчої влади, який здійснює керівництво у сфері освіти, а його
Міністерства і відомства, яким підпорядковані навчальні заклади, разом з
Міністерством освіти України беруть участь у здійсненні державної
політики в галузі освіти, здійснюють контрольні функції по дотриманню
вимог щодо якості освіти, забезпечують зв'язок із навчальними закладами.
Юридична консультація Київської міської організації Профспілки працівників освіти і науки Українивідповідає стисло:
Посадові обов'язки працівника, у тому числі і щодо ведення конспектів,
визначаються його посадовою інструкцією, Правилами внутрішнього
розпорядку, наказами роботодавця.
На запитання Чи повинен
директор чи заступник директора попереджати вчителя про відвідування
уроку? Якщо так, то зазделегідь чи перед уроком? на цьому ж сайті
надається наступна відповідь: Адміністрація ЗНЗ не зобов'язана
попереджати працівника про здійснення контролю за виконання ним
посадових обов'язків, у тому числі і під час проведення уроку, якщо інше
не визначено правилами внутрішнього трудового розпорядку, колективним
договором, іншими документами закладу.
На основі річного плану
роботи школи на початку навчального року складається графік
внутрішкільного контролю, в якому визначається терміни і види контролю
за станом планування вчителями та класними керівниками, веденням
шкільної документації, станом викладання навчальних предметів,
самоосвітньої діяльності вчителів тощо. Одним із видів
внутрішкільного контролю адміністрації навчального закладу - є
відвідування уроків вчителя, про яке його зазделегідь попереджають.
Аналіз уроку, висновки та рекомендації відображаються в Книзі обліку
наслідків внутрішкільного контролю.
Шановні колеги,
навчальний заклад планує свою роботу самостійно відповідно до
перспективного та річного плану. План роботи затверджується радою
навчального закладу. Адміністрація школи повинна ознайомити колектив з
його змістом. Форму та вид поурочного плану, його зміст визначаєте саме
Ви, якщо інше не регламентовано документацією Вашого навчального
закладу.
Є ще один форум, де активно дискутують про права вчителя. http://ru.osvita.ua/questions/school/teachers_rights/ ГО "Самопоміч" за підтримки Міжнародного Фонду "Відродження" реалізує проект "Правові поради для освітян".
Також за правовою консультацією можна звернутися за телефонами
096-9572587 та 099-2750240, або надіслати запитання на cga@lawngo.net Джерело Чим більше ми знаємо свої права, тим більше впевнені у собі і цьому ж навчаємо наших дітей.
Методист ПОІППО М.Крилевець
Джерело: http://ПОІППО |