Класне керівництво
Класний керівник - педагогічний працівник, який здійснює педагогічну
діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного
навчального закладу, окремими учнями, їхніми батьками, організацію та
проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників
навчально-виховного процесу у створенні належних умов для виконання завдань
навчання й виховання, самореалізації та розвитку учнів, їх соціального захисту
Хто призначає класного
керівника?
Класний керівник призначається керівником загальноосвітнього навчального
закладу. Його права й обов'язки визначаються нормативно-правовими документами
Міністерства освіти і науки, правилами внутрішнього розпорядку та статутом
загальноосвітнього закладу (пункт 48 Положення про загальноосвітній навчальний
заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000
року № 964).
Чи можна без згоди вчителя
покласти на нього обов'язки класного керівника?
Ні, не можна. Згідно з пунктом 2.2 Положення про класного керівника
навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 06.09.2000 р. № 434, обов'язки класного
керівника покладаються директором навчального закладу на педагогічного
працівника за його згодою і не можуть бути припинені до закінчення навчального
року. Тільки в окремих випадках із метою дотримання прав та інтересів учнів та
їхніх батьків зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального
року.
Положення про класного
керівника
Класний керівник у визначенні змісту роботи керується Конституцією України,
Конвенцією ООН про права дитини, законами Украни «Про освіту», «Про загальну середню освіту»,
«Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту»,
іншими законодавчивими й нормативно-правовими актами України, а також цим
Положенням.
Класний керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань
загальної середньої освіти, спрямованих на:
- виховання громадянина
України;
- формування особистості учня
(вихованця), його наукового світогляду, розвитку його здібностей та
обдарувань;
- виконання вимог Державного
стандарту загальної середньої освіти, затверджених постановою Кабінету
Міністрів України від 16.11.2000 р. № 1717 «Про зміст, структуру
і 12-річний термін навчання» та постановою Кабінету Міністрів України від
17.08.2002 р. № 1135
«Про затвердження державного стандарту професійно-технічної освіти»,
підготовку учнів (вихованців) до подальшої освіти та трудової діяльності;
- виховання в учнів
(вихованців) поваги до Конституції України, державних символів України,
почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов'язків, прав і свобод
людини і громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;
- реалізацію права учнів
(вихованців) на вільне формування політичних і світоглядних переконань;
- виховання шанобливого
ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та
рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і
націй;
- виховання свідомого
ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої
соціальної цінності, формування засад здорового способу життя, збереження
та зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців);
- формування екологічної
культури особистості, набуття знань і досвіду розв'язання екологічних
проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи.
Організація діяльності
класного керівника
На класного керівника покладається керівництво одним класом, у початкових
класах класне керівництво здійснює вчитель початкових класів. Функціональні
обов'язки класного керівника розробляються відповідно до цього Положення з
урахуванням типу закладу та завдань навчально-виховного процесу й
затверджуються директором навчального закладу.
Класний керівник як організатор класного колективу:
- сприяє забезпеченню умов
для засвоєння учнями рівня та розвитку освіти, а також розвитку їх
здібностей;
- створює умови для
організації змістовного дозвілля, у тому числі організує та проводить
відвідування музеїв, театрів, виставок, екскурсій, заходи з охорони
природи; відповідає за профілактику бездоглядності, правопорушень, планує
та проводить відповідні заходи (особливо для учнів із числа незахищеної та
пільгової категорії населення);
- сприяє підготовці учнів до
самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма
народами, етнічними національностями, релігійними групами;
- проводить виховну роботу з
урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів, їх
нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а
також рівня сформованості учнівського колективу;
- співпрацює з учителями,
викладачами, майстрами виробничого навчання, психологами, медичними працівниками,
органами учнівського самоврядування, батьками та іншими учасниками
навчально-виховного процесу з виконанням завдань навчання та виховання в
учнівському колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців).
Класний керівник професійно-технічного навчального закладу
спрямовує роботу батьківського колективу навчальної групи та органів
учнівського самоврядування на покращення навчання й виховання учнів, а також
співпрацює з майстром виробничого навчання:
- систематично аналізує
рівень навчальних досягнень, поведінку учнів, організує навчальну
допомогу;
- створює в навчальній групі
необхідні умови для оволодіння професією, творчого ставлення до праці, для
засвоєння передових, прогресивних методів і прийомів роботи;
- проводить тематичні класні
години, спрямовані на виховання моральних цінностей, зацікавленості в
питанні приналежності до вибраної професії;
- забезпечує дотримання в
навчальній групі встановленого порядку та дисципліни;
- проводить цілеспрямовану
індивідуальну роботу з учнями групи;
- здійснює заходи із
професійно-організаційної роботи учнів;
- заохочує учнів до занять у
гуртках художньої й технічної творчості, предметних гуртках і спортивних
секціях;
- залучає учнів до участі в
конкурсах професійної майстерності, олімпіадах з навчальних предметів.
Права класного керівника
Класний керівник має право на:
- відвідування уроків, занять
із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та
позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та заліків у
закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що проводять для
учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні
чи фізичні особи;
- внесення пропозицій на
розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про
моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
- ініціювання розгляду
адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів
(вихованців);
- внесення пропозицій на
розгляд батьківських зборів классу (групи) про матеріальне забезпечення
організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному
законодавством;
- відвідування учнів
(вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку
професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів,
піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити з
пропозиціями на педагогічних зборах про притягнення до відповідальності
батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо поводяться зі своїми
дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди;
- вибір форми підвищення
педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
- вияв соціально-педагогічної
ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
- захист професійної честі,
гідності відповідно до чинного законодавства;
- матеріальне заохочення до
досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
Обов'язки класного керівника
- вибирати адекватні засоби
реалізації завдань навчання, виховання й розвитку учнів (вихованців);
- здійснювати педагогічний
контроль дотримання учнями (вихованцями) статуту та правил внутрішнього
трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що
розглядаються організацією навчально-виховного процессу;
- інформувати про стан
виховного процессу у класі та рівень успішності учнів (вихованців)
педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу, батьків;
- дотримуватись педагогічної
етики, поважати гідність учня (вихованця), захищати від будь-яких форм
фізичного, психічного насильства; своєю діяльністю утверджувати повагу до
принципів загальної моралі;
- пропагувати здоровий спосіб
життя;
- постійно підвищувати професійний
рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
- регулярно готувати та
проводити батьківські збори, збори учнівського активу класу (групи) (не
менше двох разів на семестр) і збори органів учнівського самоврядування;
- вести документацію, пов'язану
з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові
справи, плани роботи тощо);
- вивчати вікові,
психологічні особливості дітей спільно зі шкільним лікарем, психологом,
логопедом, батьками й виробляти оптимальний режим для деяких учнів,
створювати комфортні умови, оволодівати методами релаксації, стежити за
режимом харчування й вирішувати питання про організацію додаткового
харчування для хворих і слабких дітей.
Автор: О. Сокіл
За матеріалам: Освіта.ua
Дата публікації: 25.03.2009
|