Навіщо і кому потрібен читацький щоденник?
Деякі батьки кажуть: «Я проти читацьких щоденників. Кому потрібно виписування головних героїв, сюжетних ліній? Я взагалі іноді не пам'ятаю, як кого звуть і на ім'я автора не звернула увагу. Сподобалося-прочитала-забула. » Виходячи з цього коментаря, виходить, що читаємо для того, щоб забути ?!
Діти читають твори не для того, щоб забути, а для того, щоб винести з будь-якого твору якусь думку, дізнатися щось нове для себе. Крім цього, дуже часто в школі проводяться різні конкурси, вікторини, інтелектуальні марафони, в яких необхідно згадати все, що колись читав. Якщо дитина прочитала і забула, то, звичайно, вона нічого і не згадає. Тобто книга була прочитана даремно, в голові нічого не залишилося.
«Моїй дитині це не треба, він веде читацький щоденник з-під палиці. Любові до читання у неї це не додає ». Звичайно, якщо дитина робить з-під палиці, то позитивних емоцій це не викличе. Та й читацький щоденник не призначений для розвитку любові до читання. У нього зовсім інша мета - навчити дитину робити висновки з прочитаного, допомогти дитині краще запам'ятати і зрозуміти твір.
Серед батьків чимало є й прихильників ведення читацького щоденника. «У початкових класах читацький щоденник - це добре. Це дисциплінує, дозволяє зробити висновки. Зрештою, це допомагає формулювати свої думки письмово. » Абсолютно вірно підмічено, що ведення читацького щоденника дисциплінує і вчить робити висновки про прочитане.
Цю ж думку продовжує інша мама: «Ні, у нас він точно не відбив ні бажання читати, ні вміння це робити. А от нові навички, можна сказати, з'явилися. Чітко було видно, як у 2 класі з аналізом тексту було взагалі погано, ледве написали щоденник. А в 3 - було вже простіше. »
Так навіщо ж все-таки потрібен читацький щоденник?
У початковій школі учням дуже важко сформулювати свою думку не те, що письмово, а й навіть усно. Попросіть дитину сказати, про що вона прочитала. У кращому випадку, дитина почне дуже докладно переказувати текст і це затягнеться на довгий час. А сказати одним реченням, про що написано в цій казці, чому вчить ця розповідь або головну думку тексту висловити учні 1- 2 і часто навіть і 3-4 класів не зможуть. Вони просто це не вміють робити.
При веденні читацького щоденника дитині треба головну думку записати в окремій графі і висловити в 1-2 реченнях. Значить, дитина вчиться робити висновок і виражати його дуже короткою фразою.
Коли дитина робить аналіз твору, формулює висновок, вона краще запам'ятовує зміст твору і при необхідності вона легко згадає цей твір.
Записуючи автора твору, головних героїв, дитина запам'ятовує ці дані. Якщо цей твір буде читатися на позакласному читанні, при проведенні конкурсів, вікторин, дитина, перегорнувши свій читацький щоденник, легко згадає і героїв твору, і сюжет.
Читаючи різні твори і записуючи загальний зміст в читацький щоденник, дитина тренує не тільки навички письма, а й навчається аналізувати твір, виділяти основну думку автора, зрозуміти, що ж своїм твором автор хотів донести до читача. Дитина розвиває читацькі навички, культуру читача.
Батьки, контролюючи ведення читацького щоденника, можуть легко відстежити інтереси дитини, зрозуміти який жанр або напрямок більше цікавлять дитину і при необхідності, скоригувати напрямок читання, запропонувати дитині книги іншого жанру.
Як же оформити читацький щоденник?
Головна мета ведення читацького щоденника - НЕ навантажити дитину і батьків додатковою роботою, а навчити робити висновки і розвивати культуру читача. Отже, вимоги до читацького щоденника виходять з цієї мети. Тому вимоги до оформлення мінімальні. При веденні читацького щоденника треба відразу після читання твору записати свої висновки.
Для читацького щоденника ми беремо звичайний зошит у клітинку. Розкреслюємо на кілька колонок:
♦ дата читання,
♦ назва твору, автор,
♦ головні герої,
♦ відгук, моя думка («Про що?» Тут дитина з допомогою батьків записує в 1-2 реченнях, основну думку твору)
При регулярному заповненні це не займає багато часу, але добре закріплює в пам'яті дитини твір. А потім, коли в навчальному році, ми проводимо вікторини, позакласне читання, діти звертаються до свого Читацької щоденника і згадують, які розповіді Н.Носова вони читали, які герої є в казках, авторів творів та інші дані.
Деякі діти дуже люблять читати Енциклопедії. У такому випадку, вони записують назву енциклопедії, назву статті і, звичайно, про що дитина дізналася. Тому що читання енциклопедії - це теж читання.
Навчіть свою дитину вести читацький щоденник з другого класу, допоможіть їй у третьому, а далі дитина буде це робити самостійно. Витрачаючи зовсім небагато часу на заповнення читацького щоденника, Ви навчите дитину аналізувати прочитане, краще розуміти і запам'ятовувати книги, сформуєте культуру читача.
Автор: Шилко Тетяна Валентинівна |