Часто батьки першокласника дивуються, чому дитина вимовляє все правильно, а пише з помилками. Причому, ці помилки, за словами батьків, якісь незрозумілі: дитина пропускає букви, переставляє їх місцями, в кінці слова не дописує одну-дві букви. Як пояснити такі помилки? Однією з причин їх появи є недостатньо розвинений фонематичний слух і фонематичне сприйняття. Людина володіє трьома видами слуху. Фізичний слух дозволяє сприймати різні звуки у великих діапазонах гучності - від шелесту опадаючого листя до гуркоту грому. За допомогою фізичного слуху ми також сприймаємо і урбаністичні звуки: сигнал автомобіля, перестук коліс поїзда, скрип дверей і багато інших. Завдяки музичному слуху ми можемо слухати і насолоджуватися музикою. Мовний (або фонематичний) слух дозволяє розуміти мову, відчувати інтонацію і відтінки сказаного. Фонематичний слух - це і вміння розрізняти всі звуки рідної мови, зміст слів, близьких за звучанням.
Для успішного оволодіння грамотою дитина повинна мати не тільки добре розвинений фонематичний слух, а й розвинене фонематичне сприйняття - здатність встановлювати, які звуки чутні в слові, їх послідовність, кількість. Наприклад, слово «дiм» - звуки «д», «i», «м». Три звуки. Перший звук - «д», другий - «i», третій звук у слові - «м». Якщо дитині важко у виділенні звуків у слові, їх послідовності, кількості, це вже має насторожити батьків. Дитині потрібна допомога! Несформованість фонематичного слуху і фонематичного сприйняття є причиною таких помилок у письмі та при читанні, як змішання і заміна букв.
Іншою причиною появи помилок може бути і недостатньо розвинене зорово-просторове сприйняття. Для успішного оволодіння письмом і читанням людина повинна володіти особливим зором на літери. Візуальне сприйняття дозволяє запам'ятовувати контури букв, зоровий образ слів, допомагає впізнавати слова при читанні і при написанні. Якщо дитина ще не опанувала цим навиком, помилки при читанні і написанні слів неминучі. Ось чому таким дітям не рекомендується давати завдання із серії «знайди і виправ помилку» до тих пір, поки вони не опанували візуально-просторовим сприйняттям. Дитина ще вчиться бачити відмінність між літерою «а» і «о», «д» і «б», «т» і «п» та іншими. Після успішного оволодіння цією навичкою можна давати дитині спеціальні корекційні вправи.
Що робити? Якщо дитина вже ходить до школи, необхідно обов'язкове відвідування логопедичних занять, які проводяться 3 рази на тиждень у першому класі, і 2 рази на тиждень - у другому, третьому і четвертому. Тривалість занять 40 хвилин. Для розвитку фонематичного слуху та сприйняття одній дитині достатньо кількох місяців логопедичних занять, іншiй - кілька років. Дуже багато залежить від допомоги і уваги з боку батьків. Вдомаи необхідно виконувати рекомендації і поради логопеда.
З боку вчителя таким дітям надається спеціальна допомога, підтримка, розуміння і терпіння. Співпраця між учителем, логопедом і батьками дозволяє зробити процес корекції більш успішним і швидким. Якщо дитина відвідує дитячий садок, крім занять з вихователями велику користь принесуть і заняття з логопедом. Логопед допоможе усунути фонетичні порушення (неправильну вимову звуків), підбере необхідні корекційні ігри, завдання для розвитку фонематичного слуху та сприйняття, зорового сприйняття, розвитку дрібної моторики, зв'язного мовлення.
Батьки завжди повинні пам'ятати: розвинена мова - один з найважливіших критеріїв готовності до шкільного навчання. І чим раніше батьки звернуть увагу на розвиток мови своєї дитини, тим успішніше буде проходити навчальний процес. Якщо ж немає можливості відвідувати логопедичні заняття в дитячому садку, поліклініці, дитячих розвиваючих центрах, то батьки можуть самостійно займатися з дитиною. Всі завдання повиннi проводитися з дитиною тільки в ігровій формі. При систематичному виконанні вправ дитина позбудеться незрозумілих помилок, відчує впевненість у собі, своїх здібностях і можливостях, а батьки - радість від успіхів своєї дитини.
|